De grenenhouten keukenstoel is alom bekend, maar niet meer zo geliefd: het is dé stoel waar iedere kringloopwinkel mee volstaat. Toch zonde, vond Simone Post, dat een prima gebruiksvoorwerp wordt afgedankt omdat het niet meer aan de huidige smaak voldoet. Daarom bedacht ze een manier om deze archetypische stoelen weer hun functie terug te geven.

Ontwerpfilosofie

Simone Post studeerde in 2015 cum laude af aan de Design Academy Eindhoven. Haar carrière kwam in een stroomversnelling dankzij het project Post Vlisco, waarmee ze een serie tapijten ontwierp voor textielproducent Vlisco. Met de tapijten vond ze een oplossing voor de grote hoeveelheid afval en reststof die bij Vlisco inherent is aan het maakproces. Een oplossing die niet alleen duurzaam was, maar ook een interessant en verkoopbaar product opleverde.

Post Vlisco tapijten
Post Vlisco: tapijten van afgekeurde Vlisco sample stoffen.

De serie tapijten bracht Post veel lof en publicaties, en de kans om haar ontwerpfilosofie internationaal te presenteren. Centraal in die filosofie staan materialen en onderzoek. Vanuit daar ontwikkelt ze sterke en kleurrijke producten waarbij hergebruik van afval en traditionele ambachtstechnieken een belangrijke rol spelen.

Materiaalonderzoek is de basis van de werkwijze van Simone Post.

New Old Chairs

Haar nieuwste project New Old Chairs past naadloos in die filosofie. Post liet zich hiervoor inspireren door de archetypische vorm en uitstraling van de grenenhouten keukenstoel. Een stoel die ooit in menig huishouden te vinden was, maar nu aan de straatstenen niet te slijten is. En omdat het ontwerpen van een stoel inmiddels een van de grootste design clichés is geworden – want: hoeveel stoelen hebben we nodig in de wereld? – besloot Post om juist géén nieuwe stoel te ontwerpen. Ze nam een bestaande vorm en keek hoe ze die opnieuw waardevol kon maken.

Grenenhouten keukenstoelen. Foto door Mathijs Labadie.

Goedkoop grenenhout

De typische grenenhouten keukenstoel werd populair vanaf de jaren ’80. Het materiaal was licht van kleur en bovendien goedkoop. Het bleek dan ook de ideale vervanger van de donkere, zware en ouderwetse meubelen van de vorige generatie. Grenen is afkomstig uit naaldbossen in Amerika en Noord-Europa en is herkenbaar aan de zogenoemde kwasten in het hout. Het is ook nu nog een geliefd materiaal van interieur-retailers om goedkope meubels mee te maken.

New Old Chair in zwart. Foto door Mathijs Labadie.

Een overbodige stoel

De grenen keukenstoel is een typisch voorbeeld van een gewoon dagelijks product dat iedereen herkent. Maar ondanks die grote bekendheid is het toch een overbodig product geworden. De kringloopwinkels staan er vol mee en zelfs voor weinig geld wil niemand ze hebben. Dat is opvallend, want op de functie van de stoel is weinig aan te merken. Hij zit goed en gaat niet snel kapot. Maar deze stoel bewijst dat dit niet de enige voorwaarden zijn om een succesvol product te maken. Niet alleen functionaliteit, maar ook vormgeving is een belangrijke voorwaarde voor het ontwerpen van goede gebruiksvoorwerpen.

Deze grenen keukenstoel is een weggeschoven product geworden. Een product dat alleen nog maar een functie heeft, maar zonder interessante vorm of uitstraling. – Simone Post

Een nieuwe laag

Vanuit die gedachte ontwierp Post een nieuwe laag om betekenis aan de stoel toe te voegen. Die laag wordt opgebouwd door de stoel eerst te omwikkelen met tape en vervolgens opnieuw te verven. Wanneer daarna de tape wordt verwijderd komt er een patroon naar boven dat doet denken aan geweven draden. Het patroon laat bovendien de originele kleur van de stoel weer zien. Zo vormen de oude en de nieuwe laag samen een nieuw beeld. 

New Old Chair in wit. Foto door Mathijs Labadie.

Ontwerp maakt het verschil

Dat Post bewust kiest om een bestaand product opnieuw erkenning te geven is relevant in een maatschappij waarin overconsumptie de norm is. Wat het werk goed maakt is dat Post er, net als bij Post Vlisco, in slaagt om hergebruik van afval naar een nieuw niveau te tillen. Want in eerste instantie zie je niet dat het een upcycled product is: die boodschap komt pas als de interesse al is gewekt. Waar de stoel voorheen een afgedankt item was, is het door de toevoeging van vormgeving een vehikel geworden om een groter verhaal te vertellen. Met New Old Chairs laat Post niet alleen zien waar haar talent als ontwerper ligt, ze toont ook hoe goede vormgeving het verschil kan maken in een wereld die wordt overspoeld door spullen.

New Old Chairs serie. Foto door Mathijs Labadie.

Waar te koop?

De stoelen komen in verschillende varianten en zijn te koop via Studio Simone Post. Neem voor meer informatie contact op met de studio via info@simonepost.nl of kijk op www.simonepost.nl

New Old Chair. Foto door Mathijs Labadie.