Super Normal is een visie op design bedacht door ontwerpers Jasper Morrison en Naoto Fukasawa. In Super Normal staan ‘super normale’ gebruiksvoorwerpen centraal en wordt juist het ontwerp van gewone dingen gevierd. In het boek met de gelijknamige titel onderzoeken beide ontwerpers de waarde van tijdloze producten en de cruciale rol die vormgeving daarbij speelt.

Wegontwerpen

Het idee om een visie op het ontwerp van gewone te ontwikkelen ontstond op een plek waar design juist gezien wordt als hét middel om vernieuwing te promoten: de Salone di Mobile in Milaan. Op deze meubelbeurs, waar jaarlijks een overvloed aan hippe, nieuwe producten wordt gelanceerd, vonden beide ontwerpers elkaar in hun liefde voor het ‘wegontwerpen’. Hoewel de Britse Morrison en de Japanse Fukasawa vanuit verschillende continenten werken, focussen beiden zich op functionele gebruiksvoorwerpen. De vorm die ze kiezen vloeit voort uit de noodzakelijke functie van een object en de handeling van de gebruiker. Gewone, minimalistische en tijdloze producten zijn het resultaat.

Designers generally do not think to design the ordinairy. If anything they live in fear of people saying their designs are nothing special.

Een collectie Super Normal producten.

Buitengewoon gewoon design

In het boek omschrijven Morrison en Fukasawa hun zoektocht naar gewone, haast onzichtbare alledaagse voorwerpen. Zo komen de prullenbak, waterglas, perculator, flessenopener, winkelmand en paperclip allemaal voorbij. Daarbij vragen ze zich af: hoe komt het dat sommige items in ieder huishouden te vinden zijn? En waarom vallen die desondanks amper op? Door het stellen van deze vragen analyseren beide ontwerpers wat een product tijdloos en duurzaam maakt, en welke rol design daarin kan spelen. De collectie buitengewoon gewoon design die daaruit voortvloeit komt samen in het boek.

Super Normal began with an understanding that certain objects outperform their counterparts with ease when it comes to long-term everyday use. Why that should be, seems worth understanding if we are to design more real, lasting, and pleasing things and avoid the designer’s trap of placing too much importance on how things look.

Het Super Normal duo: Naoto Fukasawa en Jasper Morrison.

‘Goed’ design?

Het boek geeft een interessante visie op het begrip design en doet je nadenken over wat een ontwerp eigenlijk ‘goed’ maakt. Hoewel de hele wereld om ons heen is ontworpen en bedacht (alles is design!), stellen de ontwerpers dat de term design kampt met vooroordelen en interpretaties. Het woord ‘design’ roept bij veel mensen vooral een gevoel van nieuwe dingen en glamour op. Terwijl de definitie niets meer omschrijft dan: het ontwerpen van een plan voor de functie en vorm van iets: een product, gebouw, ruimte of dienst. Dat men design associeert met hippe, vooral esthetische producten betekent niet dat dit ook de essentie van ontwerp is. Want als design alleen maar over het nieuwe en het mooie gaat, zijn dan alle gewone gebruiksvoorwerpen overbodig en lelijk?

Design is expected to provide something new or beautiful or special. When we look at the things around us with such as mindset, those things outside ‘design’ are viewed as being normal or ugly in contrast. Super Normal consist of the things that we overlook when we focus too much on design – I think it points to those things in our everyday lives that we naturally hold an affinity for.

Het waterglas, de perculator en de flessenopener: alledrie hele gewone producten, die door functie en gebruik toch buitengewoon zijn.

De werkelijke waarde

Natuurlijk niet, maar voor het gewone is nou eenmaal minder aandacht. Dat Morrison en Fukasawa er juist voor kiezen om dat wel te onderzoeken, maakt het interessant. Met hun boek durven ze verder te kijken dan de buitenkant en gaan ze op zoek naar wat een product precies waardevol maakt. Super Normal is namelijk geen viering van de schoonheid van minimalistisch design an sich. Het gaat over een diepere vorm van schoonheid: eentje die pas ontstaat wanneer het product vanwege z’n functie wordt geliefd door de gebruiker. Super Normal gaat over het ontdekken van de kwaliteit van een product door gebruik. Over de liefde en waardering die daaruit ontstaat.

Het hoogst haalbare

Die opvatting maakt het boek voor verschillende doelgroepen relevant. Enerzijds laat het ontwerpers opnieuw nadenken over de waarde die zij kunnen creëren bij het ontwikkelen van producten. Anderzijds laat het gebruikers met andere ogen kijken naar onze dagelijkse gebruiksvoorwerpen en hoe die ons leven makkelijker maken. Want zijn in deze wereld, waar we dagelijks worden overspoeld door nieuw trendy dingen, de goede gewone items niet juist het hoogs haalbare? Lees het boek en oordeel zelf.

I believe Super Normal is a way out of the hole that design has got itself into. There may be other ways, or maybe some people prefer to stay in the hole, but for anyone who cares about it, I hope it will lead to a better understanding of what makes a good object.

Waar te koop?

Het boek Super Normal: Sensations of the Ordinary is geschreven door Jasper Morrison en Naoto Fukusawa. Het kost €24,99 en is hier te koop.

Kijk voor meer informatie op de website van Jasper Morrison.

Het plastic winkelmandje is ook Super Normal.