In 2020 koos Dutch Design Week voor een sterk thema dat reflecteert op de ingrijpende situatie die door de wereldwijde pandemie is ontstaan, getiteld: The New Intimacy. Ik ontwikkelde Stories of a Product als een van de subthema’s van het DDW20 thema The New Intimacy.
Thema: The New Intimacy

Covid-19 heeft ons hele sociale weefsel omhuld en alle draden en rafelige randen blootgelegd. Eén van de belangrijkste menselijke waardes, intimiteit, staat op het spel, nu fysiek contact veelal niet meer mogelijk is. Hoe denken ontwerpers hierover na? Hoe kunnen zij de waarde van intimiteit op een creatieve en innovatieve manier toch vertalen in hun werk? Aan de hand van verschillende subthema’s onderzoekt DDW hoe The New Intimacy zich verhoudt tot verschillende design disciplines, van toegepast tot speculatief ontwerp.
Subthema: Stories of a Product

Stories of a Product is een van de subthema’s van het DDW20 thema The New Intimacy en gaat over de relatie tussen mens en product. In onze Westerse wereld zijn we steeds verder af komen te staan van de producten en objecten die ons omringen. Wat is onze relatie tegenwoordig nog met onze producten? Geven we nog om onze ‘dingen’, of zijn het vluchtige objecten geworden die we inruilen als ze kapot zijn of een nieuwe trend zich aandient? En hoe heeft covid-19 onze relatie met objecten in huis veranderd, nu iedereen op z n eigen thuiswerkkantoor is aangewezen?
Helaas maakten de covid omstandigheden ook het organiseren van een fysieke DDW ingewikkeld. Hierdoor moest er op de valreep een streep door het hele festival, en dus ook de tentoonstelling die bij die subthema hoorde. Als alternatief ontwikkelde we de volgende digitale programma-onderdelen
Magazine item DDW:

Om het subthema te duiden en verschillende ontwerpers uit het DDW programma uit te lichten, schreef ik een artikel voor het online magazine van DDW. Je leest het hier .
The New Intimacy x Dezeen
In samenwerking met Dezeen organiseerden we vijf talks over het thema en de subthema’s. Het gesprek over Stories of a Product vond plaats tussen Seetal Solanki, Christien Meindertsma, Aniela Fidler, mijzelf en host Marcus Fairs. Het is hier terug te bekijken.
DDW TV: Connected Living & Sustainable Products
Dit jaar organiseerden we voor het eerst DDW TV, een alternatief voor programma’s die anders live zouden plaatsvinden. Dit nieuwe medium bood de kans om nieuwe formats te ontwikkelen met bovendien groter bereik. Wat in 2019 nog live talks in conferentie-stijl waren, werden in 2020 talk-shows: één uur TV over een relevant onderwerp in samenwerking met partners en inspirerende gasten.
Voor de talkshow Connected Living werkten we samen met Ma-tt-er, en organiseerden we een sessie over hoe materialen ons kunnen helpen een meer verbonden leven te leiden met de producten uit ons dagelijks leven. De vorm was experimenteel en humoristisch van aard, waarbij de sprekers een materiaal vertegenwoordigden en hun problemen met het object waarvoor ze werden gebruikt, deelden. Het doel van de sessie was om mensen met andere ogen naar objecten en materialen te laten kijken: een eerste stap naar een meer verbonden relatie met producten om ons heen. Lees hier meer over het programma, of kijk het hier direct terug.

Voor de talkshow Sustainable Products werkten we samen met The New Material Award (Het Nieuwe Instituut) en vroegen we ons hardop af: wat is een duurzaam product eigenlijk? Daarvoor keken we naar het product en materiaal glas, dat vaak genoemd wordt als duurzaam alternatief voor plastic, maar in veel opzichten helemaal niet zo duurzaam is. Met sprekers uit verschillende vakgebieden werden de vele kanten van dit onderwerp onderzocht om zo het vraagstuk wat duurzaam is – recycling, no waste, alternatieven grondstoffen of juist zo ontwerpen dat weggooien geen optie is – te ontrafelen. Lees hier meer over het programma, of kijk het hier direct terug.